Powiat Gliwicki otrzymał dofinansowanie na realizację projektu: „Nowoczesna szkoła, czyli jak wykorzystać technologie cyfrowe w edukacji” w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS). Realizatorem projektu jest Zespół Szkół im. Ignacego Jana Paderewskiego w Knurowie. Projekt trwa od 31 grudnia2023r. do 30 grudnia 2024r. W tym czasie zakwalifikowani uczestnicy, przedstawiciele kadry pedagogicznej, będą podnosili swoje kwalifikacje uczestnicząc w zagranicznych kursach i szkoleniach, realizowanych w pięciu europejskich państwach.
Pracownicy Zespołu Szkół im. Ignacego Jana Paderewskiego mają możliwość odświeżenia, ulepszenia i zwiększenia asortymentu cyfrowych narzędzi wykorzystywanych na co dzień we własnym warsztacie pracy pedagogicznej przez poznanie rozmaitych aplikacji cyfrowych. Nauczyciele przebywając na zagranicznych szkoleniach nabywają kompetencje językowe, przełamując bariery kulturowe. Mają możliwość współpracy w międzynarodowych grupach.
W okresie wakacji w szkoleniach zagranicznych wzięło udział ośmiu nauczycieli Paderka. Kursy językowe „English Language Development with ICT elements for Teachers” na Malcie ukończyły polonistki p. Ewelina Szczygielska i p. Laura Czardybon. Z tej samej oferty szkoleniowej skorzystały panie Aneta Kowalska oraz p. Aleksandra Surdel, nauczyciele wychowania – fizycznego, a także p. Marzena Kolenda, nauczyciel przedmiotów ekonomicznych i doradca zawodowy. Dwutygodniowy kurs „Intensive English with ICT Teacher Training” w Barcelonie ukończyli matematyk p. Marek Mnich i historyk p. Michał Hankus. Nauczyciel języka francuskiego p. Tomasz Pyka uczestniczył w kursie „Classroom Management Solutions for Teachers: New Methodologies, Effective Motivation, Cooperation and Evaluation Strategies” we Florencji. Jesienią odbędą się kolejne mobilności. – podsumowuje p. Dorota Gumienny, dyrektor Zespołu Szkół im. Ignacego Jana Paderewskiego w Knurowie.
Ukończone szkolenia pozwoliły nauczycielom wzbogacić własny warsztat pracy, rozwinąć się intelektualnie i zawodowo, poszerzyć horyzonty. Nabyte umiejętności pozwolą modyfikować i podnosić jakość codziennej pracy z uczniem m.in. dzięki wykorzystaniu technologii cyfrowej w edukacji. Rozwój kadry pedagogicznej – przekłada się na pracę i działania na rzecz szkoły, a tym samym na jakość pracy placówki. Wykorzystanie nowoczesnych technologii z pewnością zwiększa motywację do pracy na lekcjach, które stają się dla ucznia bardziej przejrzyste, czytelne, a warsztat pracy nauczyciela bardziej uporządkowany.
Szkoła XXI wieku powinna być nowoczesna, skuteczna, przyjazna, uczyć kreatywnego myślenia, stworzyć fundament do samodzielnej nauki w dorosłym życiu. W dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości, szczególne znaczenie zyskało wykorzystanie technologii cyfrowych w edukacji, które stanowią jedną z wielu metod skutecznej edukacji. W ramach projektu FERS nauczyciele korzystają z oferowanych innowacyjnych programów szkoleniowych. Realizacja mobilności zagranicznych dostarcza wiedzy praktycznej i przyczynia się do rozwoju osobistego uczestników szkoleń. Wykwalifikowani trenerzy prowadzący szkolenia są dla uczestników skarbnicą wiedzy i doświadczeń. Dodatkowo nauczyciele mają możliwość szlifowania umiejętności językowych – podkreśla p. Marek Mnich, koordynator szkolnego projektu.
Ukończenie szkoleń w ramach projektu FERS: „Nowoczesna szkoła, czyli jak wykorzystać technologie cyfrowe w edukacji” stanowi doskonałą okazję do wymiany doświadczeń i zdobycia nowej wiedzy w zakresie wykorzystania innowacyjnych metod nauczania, rozwijania kompetencji cyfrowych kadry pedagogicznej oraz wdrażanie ich w pracy codziennej.
Wartość całkowitego kosztu projektu: 184 296,86 PLN
Dofinansowanie projektu z UE: 152 081,77 PLN